1. Hinweise zur Art und Bearbeitung der Aufgaben für das Abitur 2011- 2013
1.1 Aufgabenzahl und -auswahl
Der Fachlehrerin, dem Fachlehrer
* werden vier Aufgaben (davon zwei mit einem literarischen und zwei mit einem nicht-literarischen Text aus zwei verschiedenen Themenbereichen) vorgelegt.
Die Abiturientin, der Abiturient
* erhält zwei Aufgaben (davon eine mit einem literarischen und eine mit einem nicht-literarischen Text)
* wählt davon eine Aufgabe aus und bearbeitet diese.
1.2 Aufgabenarten
Aufgabentyp I und Aufgabentyp II
Im Sinne des erweiterten Textbegriffes können auch Bilder und Filmsequenzen zur Textvorlage gehören.
1.3 Bearbeitungszeit und Vorbereitungszeit
Die Bearbeitungszeit beträgt 300 Minuten.
Eine Lese- und Auswahlzeit von maximal 20 Minuten kann der Arbeitszeit vorgeschaltet werden.
1.4 Hilfsmittel
Einsprachiges und zweisprachiges Wörterbuch
2. Themenkorridor
2.1 Thema I: London – life in a changing metropolis
Ausgehend vom Leben der Menschen im heutigen London geht es darum, London als eine sich seit Beginn
des 19. Jahrhunderts im Spannungsfeld zwischen Tradition und Fortschritt entwickelnde Metropole zu
betrachten. Es gilt, der Wirkung Londons nach außen und den Veränderungen nach innen nachzuspüren,
wobei einerseits die sich stetig wandelnde Bedeutung Londons für das Leben der Menschen und
andererseits die Prägung der Stadt durch die Menschen untersucht werden.
Bezugspunkte sind
* die historisch-politische Entwicklung (z.B. from industrial city to financial centre, tourism, centre of British politics, religion, infrastructure),
* soziale Bedingungen (z.B. cultural diversity, living and working, social classes, festivals and events) und
* kulturelle Gegebenheiten (z.B.the arts, theatre, literature, architecture, fashion, music, sports, the media).
2.2 Thema II: India – roots and challenges
Es geht darum, sich mit den für das moderne Indien prägenden Entwicklungsprozessen und Spannungsfeldern auseinanderzusetzen. Dabei wird das heutige Indien als Ergebnis historisch-politischer und religiös-sozialer Bedingungen verstanden und seine künftigen Entwicklungsperspektiven werden beleuchtet.
Bezugspunkte sind:
* historisch-politische Entwicklungen (e.g. colonial times, struggle for independence, post-colonial conflicts, the world´s largest democracy, nuclear power),
* soziale Bedingungen (e.g. social structure, cultural diversity, the role of women and children, religion),
* Wirtschaft (e.g. working conditions, poverty, rural life, high-tech society, economic perspectives),
* kulturelle Gegebenheiten (e.g. film industry, literature, the media),
* regionale Besonderheiten (e.g. climate, geographic diversity, environmental issues) .
Anhang: Liste der zu erwartenden Arbeitsaufträge (Operatoren)
Operatoren und deren Definitionen:
Anforderungsbereich I
brief - to give someone all the information about a situation that they will need
delineate - to describe or draw something
carefully so that people can
understand it
describe - to say what something or someone
is like by giving details about them
outline - to describe something in a general
way, giving the main points but not
the details
portray - to describe or show someone or
something in a particular way,
according to your opinion of them
render - to express or present something in
a particular way
sketch - to describe something in a general
way, giving the basic ideas
stress - to emphasize a statement, fact, or
idea
verbalize - to express something in words Verbalize the unemployment
statistics.
Anforderungsbereich II
analyze - to examine or think about something
carefully, in order to understand it
characterize - to describe the qualities of someone
or something in a particular way
classify - decide what group something belongs to
compare - to examine or judge two or more
things in order to show how they
are similar to or different from each other
contrast - to compare two things, ideas,
people etc to show how different they are from each other
examine - to look at something carefully and
thoroughly because you want to find out more about it
explain - to tell someone about something in
a way that is clear or easy to understand
hypothesize - to suggest a possible explanation
that has not yet been proved to be true
organize - to arrange something so that it is
more ordered or happens in a more sensible way, to arrange
things in a particular order or pattern
rank - to decide the position of someone
or something on a list based on quality or importance
relate - if you relate two different things,
you show how they are connected
speculate - to guess about the possible
causes or effects of something, without knowing all the facts or details
Anforderungsbereich III
assess - to make a judgment about a
person or situation after thinking carefully about it
conceive - to imagine a particular situation or
to think about something in a particular way
design - to make a drawing or plan of
something that will be made or built
determine - to find out the facts about something [= establish]
elaborate - to give more details or new
information about something
evaluate - to judge how good, useful, or
successful something is
explain - to tell someone about something in
a way that is clear or easy to understand
comment - on to express an opinion about
something and justify one`s opinion
transform - to completely change the
appearance, form, or character of something or someone, especially
in a way that improves it
Quelle:
Bildungsportal Schleswig-Holstein
|